Traker na pokładzie samolotu do Londynu
Nie uważam aby był to dobry i, przede wszystkim, bezpieczny pomysł. Należałoby koledze SP9UOB stanowczo go odradzić.

Być może kolega SP9UOB nie wie, jak zbudowany jest samolot komunikacyjny i jak rozmieszczona jest w nim aparatura elektroniczna. A jest ona rozmieszczona w różnych miejscach kadłuba m.in. pod tapicerką przedziału pasażerskiego.

Osobiście miałem swego czasu niemiłą niespodziankę: w biały dzień, przy bezchmurnej pogodzie i znakomitej widzialności, wystartowaliśmy do Tel Avivu. Kiedy przecianaliśmy wysokość ok. 1800 metrów usłyszeliśmy ostrzeżenie " Pull up! Terrain!" powtórzone kilkakrotnie. Komunikat ten wygenerował sytem ostrzegania przed zderzeniem z ziemią. W takim przypadku należy natychmiast przejść na wznoszenie. Ale przecież my byliśmy na wznoszeniu o czym świadczyły zarówno przyrządy jak i obserwacja wzrokowa... Wezwałem więc szefową pokładu i zapytałem czy ktoś nie używa telefonu komórkowego. Odpowiedziała, że mamy na pokładzie dużą grupę młodzieży z Izraela i że młodzież ta jest niezdyscyplinowana i nie chciała wyłączyć żadnych posiadanych przy sobie elektronicznych gadżetów.
W tej sytuacji powinienem zawrócić do Warszawy i pozbyć się uciążliwych pasażerów... Wiązałoby się to z kilkugodzinnym wypalaniem paliwa nad lotniskiem żeby nie przekraczać ciężąru do lądowania...
Ponieważ zarówno lot po trasie jak i lądowanie miało się odbyć w dzień przy bezchmurnej pogodzie podjąłem jednak decyzję o kontynuowaniu rejsu. Poprosiłem szefową aby poinformowała niesforną młodzież iż jeśli się nie zastosuje do poleceń wyłączenia wszelkigo sprzętu to będę zmuszony lądować w Istambule bądź Ankarze, które jak wiadomo leżą na terenie państwa islamskiego... Informacja ta poskutkowała i do końca rejsu nie było z młodzieżą kłopotów.

A teraz niech się kolega SP9UOB zastanowi co by było, gdyby taki komunikat zabrzmiał w nocy, nie nad Równiną Mazowiecką a w terenie górzystym w chmurach a więc bez widzialności ziemi? Czy warto stressować załogę dla nic nie wartej fanaberii?



  PRZEJDŹ NA FORUM