OT 15 przystąpił do Programu Radio Reaktywacja. - kolejna akcja!
    sp8jz pisze:

    Super sprawa
    ...A i jeszcze czy moglibyście opisać po krótce te doświadczenia z fizyki ?

    ps.
    Chciałbym jeszcze dopisać coś od siebie: myślę, że dobrze by było, aby radio nie stało się motywem przewodnim takich lekcji,
    bo to się szybko dzieciakom znudzi, bo to już nie są "tamte" czasy, kiedy łączność utożsamiała pojęcie "fale i anteny".

    Marcin, pozdrawiam


Cześć Marcin... Rewelacja... Bardzo pomożesz...
powiedzmy sobie szczerze że ja jestem artystą plastykiem
więc zapewne znajdzie się wiele rzeczy które można dodać lub poprawić...
Moja wiedza nie jest pełna.

Doświadczenia:
• Doświadczenie Oersteda z igłą magnetyczną nad przewodnikiem
• Doświadczenie Ampera z przyciąganiem magnetycznym cewek z rdzeniem pod napięciem (elektromagnes)... Wstęp do wytłumaczenia działania głośnika i mikrofonu.
• Doświadczenie Faradaya gdzie wzbudzanie pola magnetycznego w układzie cewka galwanometr powoduje natężenie prądu płynącego w przewodniku.
• Doświadczenie Hertza na wykazanie istnienia pola elektromagnetycznego w układzie neonówka z iskrownikiem piezoelektrycznym
• Nadajnik iskrowy i odbiornik indukcyjny, czyli układ nadawczy - zasilacz, cewka z rdzeniem, i włącznik w postaci klucza telegraficznego oraz układ odbiorczy - bliźniacza cewka o tej samej ilości zwojów i galwanometr pokazujący nadany sygnał.
• Do tych doświadczeń zbudowałem właśnie radio kryształkowe na galenie jako ostatni element układanki po to by pokazać odbiornik bez zewnętrznego źródła zasilania.

Doświadczenia poprzetykane są takimi zagadnieniami jak...
1. Co to jest komunikacja?
2. Co to jest radionadajnik/radioodbiornik jak są zbudowane, w odniesieniu do narządów mowy i słuchu u człowieka?
3. Czym jest telefon komórkowy i jak działa?
4. Czym jest krótkofalarstwo?
5. Czym jest internet i do kogo należy?
6. Co jest szybsze internet czy radio?
7. Czym jest alfabet Morsa? - historia, zastosowanie, pokaz, konkurs o słodycze
8. Na czym polega DXowanie? Kilka anegdot o możliwościach DX'owych naszego hobby na przykładzie mapy googleearth
9. Kilka słów o propagacji w odniesieniu do poprzedniego punktu.
10. Trzy słowo o tym jaka jest rola krótkofalowców we współczesnym świecie.
11. Na koniec mówimy co trzeba zrobić i zdać by zostać krótkofalowcem i kierujemy dzieci do najbliższgo klubu lub oddziału.


Zabawy...
1. konkurs telegraficzny - dzieci dekodują proste 3-4 literowe słowa nagrodą jest cola lub batonik, cukierek
2. Konkurs nasłuchowy - dzieci w 2 grupach kolekcjonują nazwy stacji, drużyna która odczyta więcej wygrywa np chipsy
3. Łowy na lisa
4. Przeprowadzanie QSO krajowych i Zagranicznych...

Oczywiście Marcin nie zawsze uda się wszystko przeprowadzić, dzieciaki są bardzo różne, ich poziom percepcji nie jest równy.
Zależy to od wieku, i od ich wychowawców. Myślę sobie jednak że nawet jak zdążę zrobić tylko część to warto.
W Łodzi zrobiliśmy konkurs telegraficzny, łączności i całą teorię... uważam więc wyjazd za udany.

Marcin serdeczne zapraszamy w nasze szeregi. Każda pomoc na wagę Złota!

Pozdrawiam serdecznie
Paweł Włodarczyk
sq5sts




  PRZEJDŹ NA FORUM