sposób na naukę CW |
Tak Zbigniew, to już przy pierwszych lekcjach słuchania znaków wychodzi, że frustrację trzeba zdecydowanie odsunąć na bok i skoncentrować się na tym co się udaje wyłapać, bo to się z każdym powtórzeniem pomału poprawia i nie ma co się denerwować. Raczej każdemu znakowi trzeba poświęcić uwagi (ja na początku jak z jakimś znakiem miałem problem, poświęcałem wyłapaniu go więcej uwagi i to kosztem tych znaków, które już wpadały w ucho), zwłaszcza, że w miarę postępowania w alfabet pojawiają się znaki o podobnych początkach. Początkowe załamanie po pierwszych lekcjach może wynikać z tego, że tak naprawdę pierwsze znaki można rozróżniać po początkach, nie zadając sobie trudu (bo chyba takie jest założenie metody Kocha, że znaki w lekcji muszą się dobrze różnić od siebie, żeby szybko je przyswoić). Tymczasem jest to niedbalstwo, które pokutuje już w drugiej-trzeciej lekcji (tj. przy następnych nowych znakach). I należy na to zwrócić uwagę, bo wtedy łatwo można swoje zachowanie skorygować. Oczywiście duży odsetek nie popełni i nie zauważy tego błędu metodycznego. Prawdę mówiąc do mnie dotarła ta prawda dopiero przy cyfrach. Z TRX-em nie ma problemu, antena KDWZO. Andrzeju, ten program G4F0N-a wziąłem. Tak jak napisałem, czyta i nagrywa teksty. I ma wszystkie bajery na przyszłość, łącznie z QSB. Instrukcji nie ma więc kontrolnie (instrukcja stworzona po krótkiej zabawie programem w wersji 9.2.4, mogę się mylić): 1. Zainstalować program jako administrator, wyciągnąć ikonę na pulpit użytkownikowi lub wszystkim użytkownikom. 2. Uruchomić program jako użytkownik (u mnie działa). 3. Uzupełnić tablicę znaków. Bez tego, jeśli zostanie podany tekst ze znakami pisarskimi, program je zignoruje. A więc File | Setup (lub Setup z paska), zakładka Morse Character Setup | przycisk Define. W otwartym dialogu przycisk New. W Displayed Character wpisać znak (np. brakujące =), w Code To Generate wpisać sekwencję (np. -...-). Przycisk Finish lub zamknąć dialog jeśli chcemy zrezygnować z definicji. UWAGA: u mnie w dialogu definiowania znaku objawia się błąd odświeżania okna. Jeśli przełączymy się na chwilę do innego (np. do dokumentu z kodami znaków), to przyciski znikają. Ale wystarczy przejechać myszą przez obszar gdzie były i pojawiają się na nowo. Przy okazji, z plików QSO dostarczonych z programem wynika, że zlepki generuje się poprzedzając je dziubkiem ^ (nie bawiłem się tym jeszcze). 4. W ramce Characters ustawić max. Jeśli tego nie zrobimy, przyciski umożliwiające odczyt plików tekstowych nie pojawiają się na pasku przycisków. Najwyraźniej autor przewidział to jako niespodziankę/nagrodę po przerobieniu całego zestawu znaków. 5. Jako użytkownik przygotować plik tekstowy, np. test.txt w Moje Dokumenty na swoim koncie. 6. File | Record Audio File, w oknie dialogowym wybrać katalog (np. Moje Dokumenty na swoim koncie), podać nazwę pliku do którego ma trafić nagranie, np. test (rozszerzenie .wav doda automatycznie). 7. Z paska przycisków wybrać Text File i otworzyć uprzednio przygotowany plik tekstowy. Plik zostanie odczytany, nagranie trafia do pliku wskazanego w punkcie 6. Trochę skomplikowane jak na erę jednokomórkowców, ale oprogramowanie amatorskie, pod maską silnik niezły no i wszystko to już pewnie wiecie. Poza tym w menu About w G4FON znalazłem link do źródeł http://www.qsl.net/n1irz/finley.morse.html. Literatura płatna. Ale też nie ma sensu robić zamieszania kolejnymi, tym razem niedostępnymi od ręki, źródłami. Jest też krótka zajawka. W zajawce autor programu mówi o wykształceniu odruchów (skojarzeń) a nie tablicy do przeszukiwania jak w algorytmie rozpoznającym. Poprawka: żeby ten post był w pełni zrozumiały dla szukających informacji i żeby mnie już nie gryzło, że napaprałem i muszę wrócić poprawiać. Uczę się z nagranych lekcji. Wybór nagrań zamiast programu został zasugerowany informacjami z ABC Słomczyńskiego SP5HS (dostępne na portalu PZK, google) i też od początku był podyktowany względami logistycznymi: odtwarzacz plików można zabrać w więcej miejsc niż komputer. Lekcje pochodzą z http://www.komsta.net/doku.php?id=hamsoft Z tego co widzę jest też podręcznik. Niestety, chyba mam inną, starszą wersję nagrań niż dostępna pod w/w linkiem obecnie. Dalszy opis odnosi się do tego co mam, a nie do tego co można ściągnąć (nie chciałbym wprowadzić w błąd). Jak rozumiem, to co mam, jest to metoda Kocha w porządku (z dokładnością do porządku trójek/par) ABSTGJNOKQFMZIXDRHEWLYPVCU8297314650?!=/ (czyli w porządku innym niż to co jest zaprogramowane w G4FON). IMNHO te lekcje są zrobione z głową. To co mam ściągnięte, z tego co doczytałem (i z przekartkowania widzę, że jest to opisane w w/w podręczniku) są to lekcje, gdzie znaku słucha się z "pełną" prędkością (na ucho porównując z sekwencjami generowanymi przez G4FON jest to efektywnie około 15WPM), za to z wydłużonymi przerwami między znakami. Przy okazji, IMNHO po nabyciu sprawności należy się jak najszybciej przestawić na lekcje z normalnymi przerwami między znakami, to taki wniosek na ślepo i na gorąco, wydaje się jednak logiczny. Siłą rzeczy nie jestem w stanie powiedzieć czy metoda "z pełną prędkością" i "dodatkowymi "kropkami"" jest dobra, zła czy lepsza od innych. Nie da się ocenić jak ta metoda ma się do alternatywnych (gdzie stosuje się inną kolejność, mniejsza prędkość początkowa), bo nauka telegrafii jest jednorazowym i niepowtarzalnym eksperymentem psychologicznym na sobie i nie ma możliwości obiektywnego sprawdzenia metod alternatywnych. To już tak teoretyzując. Aktualnie czuję, że te lekcje nie wystarczą i to powód moich wizyt w tym temacie. OK. Jeszcze raz bardzo dziękuję za rady i pomoce do nauki. Sympatyczna domowa atmosfera, jak to sygnalizują informację o konieczności wyskoczenia na szybkie zakupy, ale dajcie mi chłopaki iść się uczyć ;-) bo inaczej was nigdy nie dogonię i nie spotkam na pasmie. Dziękuję bardzo za to krótkie QSO , rozmawiały stacje ... |