Akumulator żelowy
    SP6ML pisze:

    Różnica pomiędzy ladowaniem zwyklego akumulatora samochodowego a gelowego polega na tym,
    ze zwykly ląduje sie kontrolując prąd ładowania na stałym poziomie podczas całego procesu.


Zasadniczo nieprawda. Każdy akumulator zamontowany w pojeździe natychmiast po uruchomieniu silnika ładowany jest stałym napięciem które mieści się miedzy 13,8V a 14,4V. Wartość prądu nie gra roli i w skrajnym przypadku przy rozładowanym aku wyniesie i kilkadziesiąt amperów. Jest to limitowane rezystancją uzwojeń prądnicy.
Natomiast fakt, że prostowniki zewnętrzne ładują stałoprądowo jest podyktowane tylko faktem, że taki prostownik jest z reguły tańszy od stałonapięciowego. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby akumulator samochodowy ładować stałonapięciowo - czyli tak jak to się odbywa w czasie pracy silnika.

    SP6ML pisze:


    Natomiast gelowy ladujemy poprzez kontrolowanie napięcia ładowania na zaciskach akumulatora 14,8 do 15 Volt MAX


Absolutnie jest to za wysokie napięcie dla akumulatorów potocznie zwanych żelowymi (skądinąd zresztą błędnie). Dla normalnych warunków przyładowaniu stałonapięciowym wartość napięcia nie powinna być większa niż 13,9V czyli około 2,3V/ ogniwo. Wyższe napięcie utrzymywane przez dłuższy czas nieuchronnie prowadzi do zniszczenia akumulatora!

    SP6ML pisze:


    Oznacza to ze prąd na początku procesu będzie największy i będzie malał asymptotycznie.
    Nadmienic tutaj koniecznie należy krytyczna uwagę, otóż wymagane jest ograniczenie początkowego prądu do poziomu 0,3 pojemności akumulatora Przykladowo dla 17Ah będzie to 5,1A


Prąd może być w praktyce dowolny, ale pod warunkiem, że napięcie na zaciskach nie przekracza 13,9V i kontroluje się stale temp. akumulatora. W razie wzrostu do ponad 40 st C należy ładowanie przerwać i dalej ładować po ostygnięciu.

    SP6ML pisze:


    Jesli podczas ładowania nastąpi wzrost temperatury aku to następuje jego wysuszenie.


Wysuszenie nie nastąpi, ale na pewno od nadmiaru gazu, który nie będzie się mógł zrekombinować wzrośnie ciśnienie co spowoduje najczęściej upust gazu a zwykle towarzyszący nadmiernemu ładowaniu temu wzrost temperatury spowoduje fizyczne uszkodzenie cel i nieuchronnie akumulator będzie się nadawał do wymiany.

    SP6ML pisze:


    Minimalna wartość napięcia rozladowania to 9,5Volt
    Lecz jesli chcemy przedłużyć żywotność to warto zadbać aby nie dopuszczac do rozladowania poniżej 11Volt
    73's ml


Należy przyjąć, że akumulator rozładowany do napięcia poniżej 11V może już się nie poddać ładowaniu. Szczególnie mały akumulatorów nie polecam głęboko rozładowywać dużym prądem.



  PRZEJDŹ NA FORUM