Zasilanie z dodatkowego akumulatora w mobilu |
Poprawiam link do schematu: http://www.bendiks.rzeszow.pl/alternatory.html Akumulator w samochodzie ładowany jest stałym napięciem, a nie stałym prądem. Prąd ładowania aku tuż po rozruchu silnika wynosi ( przez kilka s ) 30 - 50 A, zależy jaka jest wydajność altka. Po kilku/kilkunastu s prąd ładowania spada do tej mitycznej 1/10 pojemności aku. Jeśli nie ma wyprowadzonego punktu W,to można zrobić układ wykrywający wzrost napięcia ( np. powyżej 14V ) i podający + na dodatkowy aku. Można do tego celu wykorzystać niektóre automatyczne włączniki świateł samochodowych ( te reagujące na napięcie w instalacji samochodu ), ale nie polecam bo trudno wyregulować taki układ do pracy w temperaturach -20 do +40. Przy tych zabawach należy pamiętać, że nie chodzi tylko o podłączenie dodatkowego aku do +, ale i o jego odłączenie przy spadku napięcia oraz o wyeliminowanie przepływu prądu między akumulatorami. Jeśli różnica napięć między aku jest 2V, a opór wewnętrzny rzędu ułamka oma, to mogą tam płynąć spore prądy. Podsumowanie: Jeśli to ma być bezpieczne i pewne, to są 2 opcje: - przekaźnik uruchamiany z punktu W alternatora - separator aku dobrej firmy |