NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » INNE » RADIO NA ŁÓDCE

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

Radio na łódce

Krótkofalarstwo na łódkach
  
sp5ikc
07.01.2017 16:36:20
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 28 #2379419
Od: 2012-1-4
Witam kolegów
Przygotowuję radio do montażu na łódce, ponagrywałem częstotliwości przemienników i inne potrzebne. Chciał bym przygotować kanały, na których zwyczajowo pracują krótkofalowcy na Mazurach i innych akwenach, także frekwencje, na których pracuje WOPR. Będę wdzięczny za informacje
Pozdrawiam 73 Krzysztof sp5ikc
  
Electra29.03.2024 10:45:08
poziom 5

oczka
  
sp9uxy
07.01.2017 17:09:00
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Gliwice

Posty: 2075 #2379449
Od: 2009-8-25
Zwyczajowo zależy którzy, ale np. 145.500, 145.550
  
sp9uxy
07.01.2017 17:11:21
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Gliwice

Posty: 2075 #2379452
Od: 2009-8-25


Przecie radio już ma, jeszcze raz ma wydawać kasę?
  
sp9uxy
07.01.2017 17:32:27
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Gliwice

Posty: 2075 #2379462
Od: 2009-8-25
    SP9GMK pisze:

    @SP9UXY , tyle, że jeżeli radio jest typowo amatorskie(Krótkofalarskie) to ono do łączności morskiej nie nadaje się. Trzeba mieć model ze specjalnym zakresem częstotliwości i odpowiednie przeszkolenie oraz pozwolenie na radio typowo morskie


Przecież nie napisał że będzie nadawał na kanałach WOPR i myślę że będzie tylko
prowadził nasłuch. O przeszkoleniu też nic nie napisał.
  
canis_lupus
07.01.2017 17:44:41
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków

Posty: 7446 #2379466
Od: 2013-7-18
    SP9GMK pisze:

    @SP9UXY , tyle, że jeżeli radio jest typowo amatorskie(Krótkofalarskie) to ono do łączności morskiej nie nadaje się. Trzeba mieć model ze specjalnym zakresem częstotliwości i odpowiednie przeszkolenie oraz pozwolenie na radio typowo morskie


Nie wiem skąd Ty to morze wziąłeś, skoro kolega z pierwszego postu wyraźnie o Mazurach pisze jęzor
_________________
"Prezydium zapoznało się z wnioskiem Marka SP9UO, w którym domaga się podjęcia przez Prezydium działań przeciwko osobom szkalującym PZK, a szczególnie przeciwko członkom organizacji. Takie działania będą podjęte po zasięgnięciu opinii prawnej."

To mówiłem ja, "unlis i ukrywający coś, wstydzący się swojego znaku, człowiek z ulicy, losowa osoba z internetu, element, ignorant i darmozjad, anonimowy pirat, konfident, donosiciel, do d**y".
  
SQ5AM
07.01.2017 17:52:27
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG

Posty: 2240 #2379467
Od: 2009-2-3



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY


Ilość edycji wpisu: 2
    SP9GMK pisze:

    Na obiektach pływających montuje się zupełnie inne radio niż krótkofalarskie. Radiotelefon powinien mieć dostęp do pasm i kanałów morskich i żeglugi śródlądowej a operator powinien mieć stosowne świadectwo operatorskie(LRC + IWC lub GOC) i pozwolenie na stację statkową - musi być przydzielony numer MMSI do jednostki etc.


Spokojnie, wyluzuj bo stres jest szkodliwy. Kolega chce sobie pogadać płynąc jakimś Tangiem czy Maxusem, a ty od razu na jakieś morze go wypychasz.
Możesz sobie na obiekcie pływającym w postaci łódki zamontować co ci się podoba, a po drugie każde przyzwoite radio na 2m/70cm opędza UKFową część pasma morskiego, więc nie wiem skąd Ty takie pomysły wziąłeś? Musisz lepiej rozeznać się w parametrach urządzeń, które są na rynku. Chyba że handlujesz radiami na statki i masz procent od sprzedaży taki dziwnyoczko

A co do tematu, to przemienniki na Miłkach w zasadzie ogarniają całe Mazury więc i FM-Link tam działa i wszystkie cyfrowe mody D-Star, Fusion i DMR.

_________________
Adrian
  
canis_lupus
07.01.2017 18:04:56
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków

Posty: 7446 #2379475
Od: 2013-7-18
Eee tam, moje zwykłe Yaesu 857 pokrywa wiekszość z tego zakresu. Icom 706 z tego co pamiętam to całość.
_________________
"Prezydium zapoznało się z wnioskiem Marka SP9UO, w którym domaga się podjęcia przez Prezydium działań przeciwko osobom szkalującym PZK, a szczególnie przeciwko członkom organizacji. Takie działania będą podjęte po zasięgnięciu opinii prawnej."

To mówiłem ja, "unlis i ukrywający coś, wstydzący się swojego znaku, człowiek z ulicy, losowa osoba z internetu, element, ignorant i darmozjad, anonimowy pirat, konfident, donosiciel, do d**y".
  
sp9ozz
07.01.2017 18:29:40
poziom 4

Grupa: Użytkownik

QTH: JO90kh

Posty: 263 #2379516
Od: 2010-4-1
Baofeng UV-5R Zakres częstotliwości: 136-174 oraz 400-520MHz więc co za specjalne radio,wystarczy odpowiednie częstotliwości wklepać,nazwać kanały 1-16 i to wszystko.Fakt że radia morskie są wytrzymalsze,ale też odpowiednio droższe.
_________________
73! Tadeusz SP9OZZ
  
sp9ozz
07.01.2017 18:34:40
poziom 4

Grupa: Użytkownik

QTH: JO90kh

Posty: 263 #2379523
Od: 2010-4-1
Częstotliwości są ogólnodostępne np http://sq9jdo.com.pl/1_5_3c.html
_________________
73! Tadeusz SP9OZZ
  
sp9ozz
07.01.2017 18:36:48
poziom 4

Grupa: Użytkownik

QTH: JO90kh

Posty: 263 #2379526
Od: 2010-4-1
Słuchać mu wolno,a nadawać na 2m i 70cm też może,bo znak ma więc licencję chyba też.
_________________
73! Tadeusz SP9OZZ
  
SP2LIG
07.01.2017 18:45:04
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 12994 #2379531
Od: 2009-3-16
    SP9GMK pisze:

    ......chodzi ogólnie o zakres częstotliwości ,,morskich i żeglugi śródlądowej " , 156 - 174 MHz VHF i 457,525 - 467,575 MHz UHF .Aby ten zakres odebrać niezbędne jest radio ,,morskie"......




Wypowiadasz się jak byś był ekspertem od łączności morskiej w dodatku totalnie błędnie. Dobrze że morskie napisałeś w cudzysłowie.
Moje TRX'y FT7800 i VX7R posiadają to co wyżej podałeś a daleko im do morskich bliżej myślę że im do krótkofalarskich. Nie rób siary i dymu, okres świąteczny wczoraj zakończył się.
______________
Greg SP2LIG
  
Electra29.03.2024 10:45:08
poziom 5

oczka
  
SQ5AM
07.01.2017 19:11:24
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG

Posty: 2240 #2379545
Od: 2009-2-3



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY


Ilość edycji wpisu: 2
    SP9GMK pisze:

    @SQ9ZAQ chodzi ogólnie o zakres częstotliwości ,,morskich i żeglugi śródlądowej " , 156 - 174 MHz VHF i 457,525 - 467,575 MHz UHF .Aby ten zakres odebrać niezbędne jest radio ,,morskie"
    ----------------------------------------


Każde radio jakie mam ma zakres nadawania 136-174 i 400-470 Teraz zagadka dla Ciebie. Czy ten zakres obejmuje pasmo morskie? Serio jest niezbędne dodatkowe radio?
Elementarny brak wiedzy z Twojej strony tłumaczę sobie tym, że dopiero co zdałeś licencje i nie masz jeszcze rozeznania w sprzęcie.
W dwóch radiach odbiór mam w zakresie 200 kHz do 999 MHz. Poza tym skąd Ty wziąłeś ten zakres 156-174 MHz jako pasmo morskie? Podstawy Bandplanu się kłaniają.



    SP9GMK pisze:


    @SQ5AM Nie , ja nie handluje radiami morskimi. Mówię tylko co jest prawem przyjęte w stosunku do jednostek pływających (konwencyjnych i pozakonwencyjnych). Morze to nie zabawa i tam trzeba trochę innego sprzętu. Ot weźmy taki przykład: Ktoś pływa po Mazurach i nagle potrzebuje pomocy. Gdzie i jak niby ma nadać czy to PanPan czy MAYDAY jeśli nie posiada sprzętu z DSC ani nawet sprzętu z odpowiednimi kanałami (16 , 10 , 6 VHF etc.)? Na pasmach amatorskich? Na przemienniku? Przecież radiowe centrum koordynacyjne nie ma tych pasm w nasłuchu.


No jest prawem przyjęte, ale co to ma do pływania po Niegocienie. Ogarnij się chłopie... to nie ocean. oczko Jak pływa po Mazurach, to zadzwoni komórką na 112. Jak jest krótkofalowcem, to może skorzystać z przemienników. Od biedy jak wezwie pomoc na częstotliwości MOPRu to też go za to nie posadzą. A częstotliwości MOPRu obsługuje każde radio włącznie z chińskimi ręczniakami. Gdzie ty na Mazurach widziałeś łódkę z radiostacją morską???

    SP9GMK pisze:


    NO Ok, tyle, że nawet jak coś tam sie odbierze, to nadawać na pasmach ,,morskich" przez sprzęt amatorski NIE WOLNO. Tak jak nie wolno nadawać w pasmie lotniczym przez nasze TRX-y KF-owe.


Kolejna bzdura. Jak masz uprawnienia operatorskie, to możesz nadawać nawet z pralki Frania jeśli masz takie życzenie, a pralka taką funkcję.
Jeżeli jest inaczej, to przedstaw konkretną podstawę prawną, która zmusza Cię do korzystania z radia konkretnej marki.

_________________
Adrian
  
SQ5AM
07.01.2017 19:31:39
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG

Posty: 2240 #2379554
Od: 2009-2-3



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY


Ilość edycji wpisu: 1
Jak już nasz specjalista rzucił zakresami pasma morskiego które wziął sobie z sufitu, to wg. obowiązującego bandplanu wygląda to tak:

156,0000 - 157,4250 Cywilne FM 12,5 kHz Żegluga morska i śródlądowa, WOPR [simplex, duosimplex]
160,6500 - 160,9750 Cywilne FM 12,5 kHz Żegluga morska i śródlądowa [simplex, duosimplex]
161,4750 - 162,0250 Cywilne FM 12,5 kHz Żegluga morska i śródlądowa [simplex, duosimplex]

Tyle mówią moje notatki. Bo w podanym zakresie pracuje MSWiA, SW, Służba Zdrowia, firmy ochroniarskie i dziesiątki innych podmiotów.
Nie mam bladego pojęcia skąd mu ten zakres do 174 MHz przyszedł.
_________________
Adrian
  
SQ5AM
07.01.2017 20:03:49
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG

Posty: 2240 #2379576
Od: 2009-2-3



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Tylko ty chyba masz na myśli tankowce na Oceanie Indyjskim a wątek jest o Maxusie 29 na jeziorze Śniardwy więc trochę pomyliłeś tematykę.

Jak już faktycznie na tym paśmie trzeba mieć nie wiadomo jakie pozwolenia certyfikaty itp, to jak to się dzieje, że MOPR ma na motorówkach zwykle Motki, które pracują tam gdzie ktoś je zaklepie, ręczniaków używają np. Yaesu FT-60, więc też tak średnio morski radiotelefon. Działa to i się dobrze sprawuje.
_________________
Adrian
  
sp5ikc
07.01.2017 20:18:10
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 28 #2379582
Od: 2012-1-4
O cho i poszło wszystko na manowce.
Ja tylko pytałem o zwyczajowe częstotliwości kolegów żeby wrazie deszczu w porcie w Giżycki z kimś popitolić i ewentualnie umówić się na spotkanie w celu ... . A zostałem przeszkolony do pracy z dalekomorskiego tankowca. Nawet przez myśl mi nie przeszło żeby się tam pchać i nadawać. Uprawnienia mam jakie mam i z nich chcę skorzystać dla kultywowania naszego hobby również z wody.
Ale dziękuję i za to Pozdrawiam 73 sp5ikc
  
SP3_SWL
07.01.2017 20:28:47
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 67 #2379591
Od: 2016-7-7



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY

https://www.youtube.com/watch?v=6q6UszdIq6s
Zapytasz się o tranzystor , to Ci każą fabrykę półprzewodników w Chinach wybudować wesoły wesoły :
  
sp4msu
07.01.2017 20:42:09
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: KO12KR

Posty: 873 #2379600
Od: 2009-5-5
    SP9GMK pisze:

      SQ5AM pisze:

      Tylko ty chyba masz na myśli tankowce na Oceanie Indyjskim a wątek jest o Maxusie 29 na jeziorze Śniardwy więc trochę pomyliłeś tematykę.

      Jak już faktycznie na tym paśmie trzeba mieć nie wiadomo jakie pozwolenia certyfikaty itp, to jak to się dzieje, że MOPR ma na motorówkach zwykle Motki, które pracują tam gdzie ktoś je zaklepie, ręczniaków używają np. Yaesu FT-60, więc też tak średnio morski radiotelefon. Działa to i się dobrze sprawuje.


    No właśnie i tutaj dochodzimy do bardzo częstego dysonansu między przepisami prawa a praktyką. Ale kolejno. Jeżeli weźmiemy takiego przykładowego Maxus-a 29 to okaże się, że jednostka ta ze względu na długość ponad 7,5 metrów wymaga od osoby ją sterującą patentu żeglarskiego, ponadto jeżeli na jednostce jest zainstalowane radio to przynajmniej jedna osoba na pokładzie MUSI posiadać kwit ,,uprawnień operatorskich" odpowiedni do obszaru żeglugi, zwykle ma to kapitan. Teraz obszar żeglugi to w skrócie: Wody śródlądowe wliczając w to jeziora, obszar morski A1, pozostałe obszary morskie A2 do A4. Zależnie od tego gdzie chcemy pływać potrzeba innego kwita: Na śródlądzie i jeziora jest to świadectwo operatora radiotelefonisty w służbie śródlądowej (Inland Woterways Operator Certificate), na obszarze A1 wystarczy ,,Bliski Zasięg" (Short Range Operator Certificate) , na pozostałe obszary konieczne jest Świadectwo Operatora Dalekiego Zasięgu (Long Range Operator Certificate). Oczywiście mówię tutaj o jednostkach nie podlegających konwencji SOLAS (Safety of Life at Sea). Jeżeli jednostka podlega konwencji SOLAS to wymagane jest posiadanie świadectwa Ogólnego Operatora Systemu GMDSS (GOC), jeżeli chcemy legalnie prowadzić łączność.
    Wróćmy natomiast do jednostek turystycznych. Pierwszą rzeczą przy kontroli tak PSC (Port State Control) , jak też każdej innej służby w tym i policji jest to czy jednostka jest kierowana przez wykwalifikowaną osobę(posiadającą patent) oraz czy radio na jednostce jest zarejestrowane(czy jest wydane pozwolenie radiowe na stację statkową), ostatnią sprawą jest kontrola uprawnień operatorskich przynajmniej jednej wyznaczonej osoby na jachcie.
    Tyle prawo. Niestety wiadomo jak to często jest. Właśnie wiele osób a to nie ma zarejestrowanego radia a to nie ma uprawnień operatorskich - i potem jest zonk.
    Dlatego ja będę usilnie namawiał aby jednak wymogi formalne dopełniać i być w zgodzie z przepisami.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Jeśli chodzi o WOPR/MOPR i to jak oni pracują, to niestety można przyjąć, że ktoś tu coś zaniedbał. Na jednostkach powinny być radiotelefony zarejestrowane w pozwoleniu radiowym, na odpowiednie pasma, zgodne z wymogami szeregu konwencji. To co Pan podał, to ewidentnie zaniedbanie i nie powinno mieć miejsca płacze
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    To, że coś może ,,działa dobrze" nie oznacza, że wolno tak postępować. Przez analogię podam przykład z naszego krótkofalarskiego podwórka:
    Przyjmijmy, że Jasio nie posiada licencji i z różnych powodów nie chce jej robić. Jasio interesuje się ASG lub pracuje w ochronie i chciałby mieć fajny radiotelefon do pracy w zakresie bezpozwoleniowego PMR. Jasio kupuje taniego Baofenga 5W i dziarsko rozpoczyna pracę na kanałach PMR z mocą 5 Watt. Radio i połączenie działa dobrze. Ale ale...czy Jasio działa zgodnie z prawempytajnikoczko


A ty szanowny kolego abys czytał tytuł tego wątku.
Strasznie dużo piszesz, ale nie na temat.

Pozdrawiam

_________________
73 Rysiek
  
SQ6GIT
07.01.2017 20:54:30
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: JO80TU

Posty: 406 #2379609
Od: 2014-1-1


Ilość edycji wpisu: 3
Uwaga na marginesie dyskusji, na morzu (EDIT: na częstotliwościach nieamatorskich = kanałach morskich) na pewno nie można nadawać jako ham na podstawie naszej licencji - wydaje mi się, że jesteśmy poza "naszym" pasmem, ALE - o tym czy możemy nadawać czy nie, decyduje kapitan, więc licencie mają drugorzędne znaczenie. Po drugie to, co i jak nadamy, ma konkretne konsekwencje - szczególnie nadanie Mayday oznacza, że wysłana do nas jednostka SAR przejmie dowodzenie i może np. zdecydować o ewakuacji załogi i pozostawieniu jednostki na morzu, na co kapitan by się nie godził, ale jak wpada zawołany SAR, to kapitan niestety przestaje mieć do gadania... Tak mi przynajmniej wytłumaczono, gdy podjąłem się kursu i egzaminu SRC.

Na wodach śródlądowych chyba jest już wolna amerykanka i słyszałem (bo nie pływałem), że nawet służby nie znają zasad nadawania/odbierania, generalnie chyba można sobie pogadać bez jakiejś etykiety... wesoły

Co do urządzenia, używałem (dodatkowo ponad radiostację jachtową) Yaesu VX-7R i bardzo się przydało, gdy była mgła i płynęliśmy w pobliżu "autostrady" statków jednostką 30ft - można było ostrzegać statki o naszej obecności, a mała moc i ręczniak pozwalał nie huczeć SECURITE po całym nabrzeżu, a jedynie docierać do najbliższych jednostek. Do tego przydaje się bardzo przy namewrach, np. wejście do portu - nie trzeba schodzić pod pokład, można mieć łączność z kapitanatem i kontrolować co się dzieje na wodzie. Zatem warto mieć naszego ręczniaka, a VX-7R pozwala na przełączenie w tryb morski i kanały już są, nie trzeba patrzeć w tabelki. Tylko coś tam chyba w paru kanałach było przestawione, nie pamiętam już..


_________________
siemdiesiat tri de SQ6GIT
145.550 / SOTA
http://sq6git.blogspot.com | http://twitter.com/sq6git
  
SQ6GIT
07.01.2017 21:05:47
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: JO80TU

Posty: 406 #2379618
Od: 2014-1-1


Aha, no i wystarczy świadectwo SRC. Kurs 1 dzien i egzamin w ten sam dzien. Najlepiej robić jednak RYA a nie UKE, bo RYA jest rozpoznawane na całym świecie, a do wynajęcia jachtu zagranicą SRC jest niezbędne (o dziwo patent żeglarski/sternika, nie zawsze..)
_________________
siemdiesiat tri de SQ6GIT
145.550 / SOTA
http://sq6git.blogspot.com | http://twitter.com/sq6git
  
sp2hfh
07.01.2017 21:14:52
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Gdańsk JO94HI

Posty: 553 #2379624
Od: 2008-10-4
To, że na morzu nie możemy nadawać spod własnego znaku jako "ham" to pierwszy raz słyszę eh
Jest tylko zasada, że łamanie /mm zaczynamy używać dopiero na wodach międzynarodowych. Osobiście mam na jachcie radio typowo morskie -> RAY49 i służy ono do typowej łączności na morzu ( uprawnienia SRC ). Dodatkowo mam FT857 ( kopie licencji mam ze sobą ). Jeżeli nadaje z portu (mariny) lub ze strefy brzegowej to robię łamanie /m.
_________________
Mariusz
sp2hfh

FT857
FT1000MP MARK V Field
TM261
TS450SAt - long time ego
ant. H422
ant. WARC- home made multiband dipol
ant. Bazooka 40m - "holiday" antenna
ant. Bazooka 20m - "holiday" antenna
  
Electra29.03.2024 10:45:08
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » INNE » RADIO NA ŁÓDCE

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny