| |
BC109 | 28.07.2018 08:49:31 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Toruń
Posty: 342 #2569863 Od: 2018-7-17
Ilość edycji wpisu: 2 | EDIT: Radio to FT-817ND a nie FT-817. Nie wiem jak zmienić tutuł... Przy edycji postu nie widzę edycji tytułu.
Jako że stałem się posiadaczem tego maleństwa, przestudiowałem instrukcję i mam kilka pytań (być może lamerskich). Na razie mam go na sztucznym obciążeniu, bo muszę zmontować jakąś wyjazdową antenę i skrzynkę a łączności będą dopiero na wyjeździe.
1. Na mikrofonie MH-31 jest z tyłu przełącznik. Jak macie go ustawionego? Wg instrukcji poz. 2 obcina basy. 2. Ile kresek ALC macie przy nadawaniu SSB i jak macie ustawione Menu #46 (SSM Mic)? Aby mieć 4 kreski musiałem ustawić w menu #46 (SSB Mic) na max., czyli 100. Nie powinno być więcej kresek ALC? Wg instrukcji s.25 Powinno być "kilka" kresek. Pytanie co oznacza "kilka"... 3. Regulacji #46 (SSB Mic) teoretycznie dokonuje się: wchodząc do #46 (SSB Mic), naciskając PTT i przy mówieniu kręcąc Dialem obserwować zmiany kresek. U mnie nie ma reakcji na PTT czy gadanie. Muszę wejść w menu, ustawić parametr, wyjść i dopiero sprawdzić ALC. 4. Czy przy ładowaniu akumulatora macie sygnalizację diodą lub wyświetlaczem zapalonym na pomarańczowo? (Instrukcja s.11 mówi o włączonym wyświetlaczu na pomarańczowo po wyłączeniu radia i aktywnym ładowaniu, a s.12 - opis diody 6 mówi, że powinna się palić na pomarańczowo w czasie ładowania.) Nie pali mi się ani dioda ani wyświetlacz na pomarańczowo. 5. Jaki macie znak na wyświetlaczu sygnalizujący ustawienie 5W? (Strona 25) Wg instrukcji powinien być ten sam co dla 2,5W ale migający. U mnie przy regulacji mocy mam kolejno znak L z 1, 2, 3 kreskami i wyłączony znak. Mam nadzieję, że wyłączony to będzie 5W. 6. Nie widzę żadnej różnicy przy włączonym/wyączonym NB czy ATT (sprawdzałem na 15m druta z okna). Jak sprawdzić ich działanie?
No i jeszcze chciałbym jakoś zmierzyć moc wyjściową czy faktycznie jest te 5W.
Niektóre pytania mogą wynikać z rozbieżności mojego firmware a tego w instrukcji, ale wolę zapytać... Będę wdzięczny za choć najmniejsze porady.
_________________ Pozdrawiam, Rafał |
| |
Electra | 12.12.2024 01:25:07 |
|
|
| |
sp9nrb | 28.07.2018 09:47:32 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #2569873 Od: 2017-7-11
| ad6. Po naciśnięciu ipo i/lub att (trójkąciki z boku napisu) szumy pasma powinny przycichnąć. NB dotyczy szumów a nie czułośći. ad5 Pełna moc - zero kresek. ad4 Przy włączonym ładowaniu w momencie wyłączenia zasilania z przycisku PWR zapala się dioda na pomarańczowo i świeci do momentu naładowania. Sprawdź czy masz jeszcze akumulatorki lub je trochę rozładuj i wtedy sprawdź. ad3 i 2. Nie musiałem tym kręcić. ad1. Do zawodów 2 do pogawędek 1. Lub jak się ustawi i zapomni o nim.
Pomiar mocy, jak nie masz czym to użyj żarówki samochodowej 5W/12V. (ja takiego czegoś używam jak mi się nie chce wyjmować mierników z szafy).
Podane wyżej pomiary i zachowania przy zasilaniu zewnętrznym 14.4V (tak jak w czasie pracy w samochodzie.
_________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
sq8mhi | 28.07.2018 10:05:09 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 338 #2569876 Od: 2007-12-20
| Ad 1. Wg dokumentacji "1" jest dla poprawy zrozumiałości w językach wschodnioazjatyckich - przez dodanie dołu. Jak się nauczysz japońskiego to przełącz Ad 2. "Kilka" oznacza "nie full" Ad 3. Potwierdzam. Ad 4. Po włączeniu CHG pojawi się ikonka baterii w prawym dolnym rogu wyświetlacza i będą przelatywały w niej segmenty. Jeśli wtedy wyłączysz radio, to zaświeci się pomarańczowa dioda i na wyświetlaczu będzie napis "CHG TIME RMN H:MM". Pamiętaj, że mając podłączoną wtyczkę zasilania (nawet nie załączając funkcji CHG) cały czas ładujesz baterię prądem rzędu kilkudziesięciu mA. Ad 5. Znaczek wyłączony 5W, 3 kreski 2,5W, migające 3 kreski - ustawione 5W, ale siada bateria i może nie osiągać 5W. Ad 6. NB w 817 jest w moim odczuciu takie trochę "na sztukę"... Natomiast ATT i IPO powinny ograniczać jazgot - na 40m i niżej nie wchodzę bez załączonych obydwu. |
| |
BC109 | 28.07.2018 10:13:27 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Toruń
Posty: 342 #2569879 Od: 2018-7-17
| Przy ustawieniu F ->, MTRpwr na pokazywanie mocy, przy nadawaniu przy 5W ile powinno być max kresek? Najlepiej to sprawdzić na Mode PKT i nacisnąć PTT, dobrze mówię? _________________ Pozdrawiam, Rafał |
| |
sq8mhi | 28.07.2018 10:18:47 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 338 #2569882 Od: 2007-12-20
| BC109 pisze:
Przy ustawieniu F ->,, MTRpwr na pokazywanie mocy, przy nadawaniu przy 5W ile powinno być max kresek? Najlepiej to sprawdzić na Mode PKT i nacisnąć PTT, dobrze mówię? 5W powinno dać 9 kresek - przy emisjach z pełną nośną (PKT/FM/CW) na stałe, w SSB w szczytach - ale to jest tylko wskaźnik, realną moc warto sprawdzić na zewnętrznym przyrządzie. |
| |
BC109 | 28.07.2018 14:20:34 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Toruń
Posty: 342 #2569943 Od: 2018-7-17
| Ad.5 Ikona L z kreseczkami przy 5W faktycznie miga, ale przy zasilaniu z wbudowanego akumulatora. Z zasilacza zewnętrznego nie ma przy 5W tej ikony. _________________ Pozdrawiam, Rafał |
| |
BC109 | 29.07.2018 08:38:46 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Toruń
Posty: 342 #2570200 Od: 2018-7-17
| Ad.4 Panowie, wygląda na to, że w najnowszych FT-817ND zrezygnowano z sygnalizacji diodą ładowania. Do tej pory posługiwałem się ściągniętą polską wersją instrukcji do radia, a wczoraj wieczorem sięgnąłem po oryginalną angielską papierową dołączoną do radia i tam w sekcji o akumulatorze nie ma info o świeceniu a także dioda "6" opisana jest tylko jako green/red - squelch opens/transmit. Nic o orange przy ładowaniu. Ściągnąłem sobie też z Yaesu angielską wersję do porównania i tam jeszcze jest jak w polskiej, że powinno się palić. Przyznam się, że nie bardzo rozumiem zrezygnowania z tej diody. Ad.6 Przy włączeniu ATT faktycznie jest lekka różnica, ale to minimalna. NB, nie słyszę różnicy.
Dalej niestety mam charczący dźwięk na SSB i nie mogę sobie z tym poradzić. _________________ Pozdrawiam, Rafał |
| |
HF1D | 29.07.2018 09:05:20 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Szczecin JO73hi
Posty: 2586 #2570206 Od: 2015-1-28
| Rafał, zresetuj radio do ustawień fabrycznych. Może to pomoże. _________________ Pozdrawiam Jurek HF1D
|
| |
sp9nrb | 29.07.2018 10:18:40 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #2570228 Od: 2017-7-11
| 1. jest jeszcze jeden komplet ustawień - serwisowy. Ale, że można sobie naprawdę narozrabiać to ściągnij sobie z netu najpierw manual serwisowy, zapoznaj się z nim. Ściągnij z netu ustawienia fabryczne i proponowane przez kilku kolegów. Przy pierwszym wejściu nic nie przestawiaj tylko spisz wszystkie parametry i wyjdź. Porównaj to na sucho na papierze. Później skonsultuj. Ustawienia fabryczne są różne dla różnych serii urządzenia. 2. Odnośnie SSB sprawdź najpierw co słychać na słuchawkach. Sprawdź USB i LSB czy jednakowo słychać i czy nie ma przesłuchu drugiej wstęgi (mogą być filtry wyrąbane). 3. Sprawdź czy masz dobrze ustawione BFO (w pierwszym meni jest możliwa regulacja tego) 4. Czy to jest nówka ze sklepu, czy "nówka nie śmigana"? 5. Czy pewnie działa pokrętło sel. W zużytych radiach bardzo często są z tym problemy. 6. na razie tyle. _________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
BC109 | 29.07.2018 10:33:03 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Toruń
Posty: 342 #2570230 Od: 2018-7-17
| Ad4. Radio nowe z Consparku. Przyjechało w piątek. Ad5. pokrętło SEL jest OK. Ad2. LSB i USB też jest OK.
Reszty jeszcze nie sprawdzałem.
_________________ Pozdrawiam, Rafał |
| |
sp9nrb | 29.07.2018 10:49:39 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #2570236 Od: 2017-7-11
| BC109 pisze:
Ad4. Radio nowe z Consparku. Przyjechało w piątek. Ad5. pokrętło SEL jest OK. Ad2. LSB i USB też jest OK.
Reszty jeszcze nie sprawdzałem.
1. W tej sytuacji najlepiej zadzwoń do consparku na serwis. Tam jest pan, który ci odpowie na wszystkie pytania. Najlepiej zapisz sobie pytania na kartce i zadzwoń. 2. połącz to w jeden wątek, bo piszesz w kilku wątkach i nie zawsze to samo. 3. czy zamontowałeś fabryczny akumulator (jest w komplecie) bo jak go nie ma to nie ma mowy o ładowaniu. 4. spróbuj zrobić łączność na SSB być może to nie twoje radio a radio na którym odsłuchujesz nie daje rady.
_________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
Electra | 12.12.2024 01:25:07 |
|
|
| |
BC109 | 29.07.2018 11:09:37 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Toruń
Posty: 342 #2570245 Od: 2018-7-17
Ilość edycji wpisu: 1 | sp9nrb pisze:
2. połącz to w jeden wątek,
To chyba tylko admin może
Co to znaczy: "nie zawsze to samo"? Jakieś przykłady?
sp9nrb pisze:
3. czy zamontowałeś fabryczny akumulator (jest w komplecie) bo jak go nie ma to nie ma mowy o ładowaniu.
Oczywiście i się ładuje, brak tylko świetlnej sygnalizacji ładowania. Tak jak napisałem powyżej wygląda na to, że zrezygnowano z tego sygnalizatora.
sp9nrb pisze:
4. spróbuj zrobić łączność na SSB być może to nie twoje radio a radio na którym odsłuchujesz nie daje rady.
Żeby zrobić łączność z tych 5W, to potrzebuję porządną antenę aby się przebić przez S8-9 szumu u odbiorców, bo z tej co mam, nie udało mi się z nikim porozmawiać. "No słyszę, że ktoś woła, ale nie rozumiem". Radio którym odsłuchuję słyszy bezproblemowo stacje na pasmach, więc raczej nie z nim problem. Dlaczego by nie miało dać rady? Na FT-817ND sztuczne obciążenie i 0,5W, w radiu "odbiorczym" kawałek drucika i sygnał odbierany na S6-S8, więc nie ma przesterowania. _________________ Pozdrawiam, Rafał |
| |
sp9nrb | 29.07.2018 11:21:12 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #2570250 Od: 2017-7-11
| Odnośnie anten w plener. 1. Zmierz szerokość bagażnika i/lub szerokość tylnej kanapy. Bo to są maksymalne wymiary jakich możesz użyć. 2. Po każdym wyjeździe będziesz modernizował swój zestaw. dlatego od 50 MHz w wzwyż anteny wykonuje się tak, że tylko wkręca się wtyczki i do przodu. Poniżej do 28 MHz proponuję 40 metrów drutu (linki -najlepsza plecionka lub w izolacji bo się mniej plącze) w dwóch kawałkach, kilka jajek i kostkę energetyczną lub inną przejściówkę z kabla koncentrycznego na drut. Jeżeli tylko 80 m. To i tak za każdym razem będziesz musiał antenę dostrajać poprzez jej skracanie lub wydłużanie (ale nie obcinanie). U mnie inne pasma załatwia skrzynka antenowa MFJ-901B. Do tego klika metrów sznurka, linki do wieszania prania lub linki traserskiej budowlanej (jest na kołowrotku).
_________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
HF1D | 29.07.2018 11:22:24 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Szczecin JO73hi
Posty: 2586 #2570251 Od: 2015-1-28
| Rafał,
pozornie bardzo głupie pytanie, ale czy uwzględniłeś możliwość różnicy częstotliwości? FT-817 nie słyną z dokładności. Zresztą nie do tego były projektowane. Nie dalej jak 6 lipca testowaliśmy mój transwerter 10 Ghz. Po obu stronach były 817-ki. Pomijam, że czas ustabilizowania częstotliwości może człowieka przyzwyczajonego do SDR ze stabilizacją GPS wpędzić w ciężką frustrację to odczyty częstotliwości na obu radiach jednak się różniły.
Czy robiłeś test, zmieniając ustawienia wysterowania mikrofonu? Naładuj akumulator, odłącz zasilacz, ustaw moc nadajnika na minimum czyli 0,5W, i zmieniaj wysterowanie począwszy od minimum. Albo znajdziesz właściwe ustawienie albo musisz skontaktować się z serwisem. W ustawieniach tzw. menu serwisowego nie radzę grzebać. _________________ Pozdrawiam Jurek HF1D
|
| |
sp9nrb | 29.07.2018 11:27:02 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #2570253 Od: 2017-7-11
| ad2 Dopiero z drugiego wątku wyszło, że są problemy z nadawaniem na SSB a nie z odbiorem. ad4. Ja chodzę etatowo na ft817ND antena dipol 2x około 19.5. zasilany symetrycznie przez MFJ-901B. I na 3.5 praktycznie bez problemów. Sprawdź odsłuch na websdr. Chyba jest nawet w Toruniu. _________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
sp9nrb | 29.07.2018 11:30:31 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Tarnowskie Góry
Posty: 3053 #2570254 Od: 2017-7-11
| sp9nrb pisze:
Odnośnie anten w plener. 1. Zmierz szerokość bagażnika i/lub szerokość tylnej kanapy. Bo to są maksymalne wymiary jakich możesz użyć. 2. Po każdym wyjeździe będziesz modernizował swój zestaw. dlatego od 50 MHz w wzwyż anteny wykonuje się tak, że tylko wkręca się wtyczki i do przodu. Poniżej do 28 MHz proponuję 40 metrów drutu (linki -najlepsza plecionka lub w izolacji bo się mniej plącze) w dwóch kawałkach, kilka jajek i kostkę energetyczną lub inną przejściówkę z kabla koncentrycznego na drut. Jeżeli tylko 80 m. To i tak za każdym razem będziesz musiał antenę dostrajać poprzez jej skracanie lub wydłużanie (ale nie obcinanie). U mnie inne pasma załatwia skrzynka antenowa MFJ-901B. Do tego klika metrów sznurka, linki do wieszania prania lub linki traserskiej budowlanej (jest na kołowrotku).
I jeszcze jedno. Kable koncentryczne - tylko oplot. wyjątkowo folia miedziana). Kabel z folią aluminiową natryskiwanę aluminium na folię z tworzywa po kilku wyjazdach będziesz mógł wymienić na nowy. (spękana folia) _________________ "Skojarzenia to przekleństwo, więc możemy dziś dać głowę – jakiekolwiek podobieństwo było czysto przypadkowe!" (cytat)
|
| |
BC109 | 29.07.2018 12:03:57 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Toruń
Posty: 342 #2570263 Od: 2018-7-17
Ilość edycji wpisu: 1 | No normalnie bym Ci kliknął "lubię to". hi! O tym nie pomyślałem.
sp9nrb pisze:
I jeszcze jedno. Kable koncentryczne - tylko oplot. wyjątkowo folia miedziana). Kabel z folią aluminiową natryskiwanę aluminium na folię z tworzywa po kilku wyjazdach będziesz mógł wymienić na nowy. (spękana folia)
O, to także cenna informacja.
Miałem robić teraz testy, ale burzę mam o 2km, więc popołudniu posprawdzam. _________________ Pozdrawiam, Rafał |
| |
Electra | 12.12.2024 01:25:07 |
|
|