NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » ANTENY » SAMOCHODOWE ANTENY NA PODSTAWACH MAGNETYCZNYCH

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 2 / 2    strony: 1[2]

Samochodowe anteny na podstawach magnetycznych

  
SQ9APD
13.09.2009 16:45:23
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków, KO 00 AB

Posty: 1540 #321635
Od: 2008-3-17


Ilość edycji wpisu: 1
SQ5SDD: ta antena to nic innego jak SPX-300 o której gadaliśmy sporo w tym temacie: http://sp7pki.iq24.pl/default.asp?grupa=3534&temat=40136, i tam też sporo testów. Powyżej 14MHz ta antena jeszcze ujdzie, poniżej to kwestia "szczęścia" i nikt mi nie wmówi, że jest inaczej lol. A jeżeli ktoś chce robić podobną antenę, to lepiej zrobić coś na kształt MFJ-1622, tylko zamiast 40 zwoi na f=60mm, dać 120, wtedy będzie pracować od 3,5MHz. Łatwiej wykonać, a i strojenie odbywa się tylko zworą, a nie zworą plus długością bata. Poza tym można dać promiennik dłuższy, np. 250cm lub dłuższy, co na pewno poprawi pracę na najniższych pasmach.
_________________
Pozdrawiam
Manager SOTA SP
nasłuch: FM 145.550MHz
kontakt: sota.poland(at)gmail.com
  
Electra22.08.2019 12:14:08
poziom 5

oczka
  
sp5wpg
13.09.2009 20:29:55
poziom 2



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa KO02ME

Posty: 91 #321723
Od: 2009-8-22
Uwaga fani krótkich anten na fale krótkie!!! Proponuję prowadzenie łączności /mobil między mobilami na 80 i 40 metrach, wcześniej uzgadniając dzień i godziny oraz częstotliwość tu na forum lub w inny sposób.Miałem łączność podczas jazdy jako sp5wpg/mobil z Markiem sq5glb/mm, który płynął łódką przez sp6. Pozdrawiam wszystkich - Krzysztof sp5wpg.
_________________
Krzysztof SP5WPG
  
sp9mav
13.09.2009 22:18:36
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 567 #321759
Od: 2009-4-26
Co to miało być?
  
sp5wpg
28.09.2009 00:47:03
poziom 2



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa KO02ME

Posty: 91 #330243
Od: 2009-8-22
Witam, dla zainteresowanych proponuję trochę literatury: Short antennas for mobile operation -Loading the whip for low frequencies by J.S.Belrose VE3BLW - jest to w QST for /wrzesień 1953/ oraz w języku rosyjskim "ateny wozimych radiostancji" - RK3ZK dostępne w internecie, G3TSO i inne dotyczące tej tematyki oraz żadnych podstaw magnetycznych na dolny kf - podstawa anteny mobil w miejscu wejścia kabla koncentrycznego połączona galwanicznie z karoserią samochodu - pozdrawiam Krzysztof SP5WPG
_________________
Krzysztof SP5WPG
  
sp9mav
28.09.2009 18:33:10
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 567 #330485
Od: 2009-4-26
W 1953 były samochody z drewnianymi dachami.......oczko a tak w ogóle to wolałbym troche opisu doświadczeń własnych bo zazwyczaj teoria z praktyką nie chodzą wspólnymi drogami.
  
sp5wpg
28.09.2009 22:10:35
poziom 2



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa KO02ME

Posty: 91 #330667
Od: 2009-8-22
W 1953 napewno były i samochody z drewnianymi dachami ale ten opisywany w QST był metalowy /wymieniono typ i markę/.Warto jednak trochę poczytać teorii i zabrać się za praktykę.Temat skróconych anten radiowych dla zastosowań radioamatorskich nie jest zbyt obszerny - jest to jak zwykle odpowiedniego kształtu kawałek metalu odpowiednio powyginany ale zgodnie z pewnymi zasadami co zapewnia właściwą efektywność promieniowania takiej anteny.Podobnie z samochodami - kawał blachy odpowiednio wyklepany. Dysponując metalowym batem, oczywiście jak najdłuższym możliwym do zastosowania w naszym pojeździe to mierzymy jego pojemność względem karoserii miernikiem pojemności, mostkiem etc.Klkanaście albo i więcej pF i do tego potrzebna indukcyjność do rezonansu, o który nam chodzi np. 3720 kHz odczytujemy z nomogramów obwodów LC a cewkę obliczamy za pomocą kalkulatora /uwzględniając posiadany odpowiedni karkas/, którą najlepiej umieścić pośrodku bata. Jeszcze drobne korekty przy strojeniu /cewka-długośc bata/ i praca z mobila zapewniona.Fabryczne anteny mobilowe są dość drogie. Jednak wykonanie własnej dobrej anteny też kosztuje.Dzisiaj miałem łączność na 80 metrach z SP9IZA z Nowego Targu, który używał anteny 2,5 metrowej przykręconej do balustrady-ogrodzenia. Na FD-4 nie odbierałem ale po przełączeniu na CP-6 otrzymałem raport 5/7 ja odbierałem na 5/3-4 z QSB.SP9IZA miał podpiętą skrzynkę antenową do korekcji SWR co tłumaczy mój odbiór /ja bez skrzynki/.Obie anteny prawie porównywalne moja 4,30 m jego 2,50 m ale pewnie nie w rezonansie.Pozdrawiam wszystkich - SP5WPG Krzysztof - Warszawa.
_________________
Krzysztof SP5WPG
  
SQ9APD
28.09.2009 22:49:42
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków, KO 00 AB

Posty: 1540 #330680
Od: 2008-3-17


Ilość edycji wpisu: 1
Od pół roku grzebię po internecie za konstrukcjami anten KF na samochód... Jest tego w cholerę trzeba tylko umieć szukać. Oczywiście jest nie tylko teoria, ale też praktyka. Wszyscy konstruktorzy, wykonawcy, użytkownicy tego typu anten fabrycznych i producenci zwracają uwagę na dobre umasowienie anteny, czy to przez połączenie galwaniczne z karoserią, czy też rozciągnięcie przynajmniej jednej przeciwwagi o odpowiedniej długości (oczywiście nie w trakcie jazdy lol ). W zależności od warunków np. na 3.5MHz taka przeciwwaga może mieć 6,5m (to najkrótsza z jaką się spotkałem w opisach), ale może się też trafić, że będzie trzeba rozciągnąć całe 19,5. Wszystko zależy od warunków i od szczęścia. Ja widziałem w praktyce tę antenę na 3,5MHz: http://www.radiohrad.cz/images/mobant80.pdf Bez problemowo Milan rozmawiał z kolegami z OK, będąc na wakacjach w 9A. Antena jest na magnesie i nie ma przeciwwag. Generalnie wygląda z opisów, że anteny które mają indukcyjność w "środku" promiennika działają lepiej, niż te które mają na dole anteny. To samo z resztą potwierdził mi Włodek SP5DDJ, który posiadał antenę z serii "300", a teraz ma coś w stylu UHV-6 Comet'y. Choć do tej drugiej również zaleca podpiąć przeciwwagi, po jednej na każde pasmo.

Oczywiście łączność na takiej krótkiej i nieefektywnej antenie dodaje smaczku, bo zrobić Japonię z delty to nie problem, ale z 1,5m bata to już jest coś - i za to też powinni dawać dyplomy, a nie za 1,5kW w antenę i że w ten sposób zrobił 338 krajów.
_________________
Pozdrawiam
Manager SOTA SP
nasłuch: FM 145.550MHz
kontakt: sota.poland(at)gmail.com
  
Marcelixt
29.09.2009 06:14:54
poziom 4

Grupa: Użytkownik

QTH: Białystok

Posty: 315 #330711
Od: 2008-11-19
"Oczywiście łączność na takiej krótkiej i nieefektywnej antenie dodaje smaczku, bo zrobić Japonię z delty to nie problem, ale z 1,5m bata to już jest coś - i za to też powinni dawać dyplomy, a nie za 1,5kW w antenę i że w ten sposób zrobił 338 krajów".
Zgadzam się całkowicie.

_________________
Marcin SQ4IXT
  
sp5wpg
29.09.2009 23:19:15
poziom 2



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa KO02ME

Posty: 91 #331182
Od: 2009-8-22
Witam, co się tyczy stosowania przeciwwag do anten mobilowych to robiłem próby z drutem 20 m podpiętym do masy podstawy anteny na samochodzie i nie zauważyłem różnicy - dopasowanie takie same jak i nadawanie i odbiór. Pojemność "bata" jest względem karoserii i podłączenie cienkiego drutu niewiele wpływa na tak niewielką tą pojemność. Ale jak ma być mobilowa to bez żadnych drutów.Polecam w sieci K2BJ. Cześć - SP5WPG Krzysztof - Warszawa.
_________________
Krzysztof SP5WPG
  
sq4bjc
30.09.2009 10:06:30
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: giżycko

Posty: 80 #331249
Od: 2009-1-2
ostatnio kolega podpowiedział mi żeby w podstawie równolegle dodać pojemność około 100p i to był strzał w dziesiątkę
  
sp9hqi
30.09.2009 11:50:07
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Marek Bielsko-Biała

Posty: 535 #331279
Od: 2008-9-18
Polepszyło to dopasowanie czy osiągi?
  
Electra22.08.2019 12:14:08
poziom 5

oczka
  
sq4bjc
30.09.2009 11:58:48
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: giżycko

Posty: 80 #331284
Od: 2009-1-2
polepszyło to dopasowanie
  
sp9hqi
30.09.2009 12:47:51
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Marek Bielsko-Biała

Posty: 535 #331297
Od: 2008-9-18
I tu się rodzi pytanie: czy straty na kondensatorze nie są większe niż te spowodowane niedopasowaniem.
  
sp5wpg
01.10.2009 00:32:48
poziom 2



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa KO02ME

Posty: 91 #331810
Od: 2009-8-22
Warto w niewielkiej odległści od anteny postawić najprostrzy miernik natężenia pola i porównać wskazania przy różnych wariantach mocowania jak i strojenia !
_________________
Krzysztof SP5WPG

Przejdz do góry strony<<<Strona: 2 / 2    strony: 1[2]

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » ANTENY » SAMOCHODOWE ANTENY NA PODSTAWACH MAGNETYCZNYCH

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

randki | własny sklep internetowy | promocje | CyberCiekawostki | darmowe forum | sklepy
opinie, testy, oceny | katalog stron | toplsta